Range Rovers Forum banner

Silnik wyłączony - Naciśnij pilota lub wprowadź kod

24K views 17 replies 10 participants last post by  Dtoyne  
#1 ·
Cześć Wszystkim,

Świeżo po radościach P38 i natychmiast potrzebuję pomocy i wskazówek. Po około miesiącu cieszenia się jazdą, mój P38 (1999, 4.6 V8 Vogue GEMS) wydaje się być czymś zdenerwowany. Po powrocie po pracy, po prostu nie chciał zaakceptować kluczyka zdalnego (tylko jeden klucz!) do odblokowania / zablokowania. Czerwony wskaźnik zapala się zarówno przy blokowaniu, jak i odblokowywaniu, więc zakładam, że nadajnik klucza działa (nowe baterie w pilocie, nawiasem mówiąc)

Od tego czasu próbowałem następujących rzeczy (po przeszukaniu postów tutaj przez 2 dni):

1) Dostałem kod EKA i próbowałem go wprowadzić
2) System przechodzi w stan "Keycode Lockout" po pierwszym wprowadzeniu kodu (nie 3, jak powiedziano mi w instrukcji obsługi)
3) Próbowałem odłączyć zaciski akumulatora, kluczyk w stacyjce w pozycji II, ponownie podłączyć zaciski - teraz mam mnóstwo alarmów otwartych okien itp., ale mogę z nimi żyć do)
4) Próbowałem skontaktować się z Jamesons Birmingham (szukając na forum), ale facet mówi, że ma już dość i tak naprawdę nie ma czasu na takie prace - przynajmniej był szczery!
5) Popatrzyłem na to przez chwilę i zapytałem siebie - dlaczego to zrobiłem! (Ale w końcu zebrałem siły, aby ponownie spróbować kodu EKA)
6) Kod EKA ponownie zablokowany - Wydaje się jednak, że sam się resetuje, więc nie jest w "stanie alarmowym", jak czytałem tutaj

Chcę wiedzieć, jaka może być usterka - Z dotychczasowych odczytów wierzę, że może to być - Klucz, Siłownik zamka drzwi lub najgorsze - BECM i potrzebuję wskazówek, od czego zacząć.

A takżę jakieś sugestie dotyczące lokalnego warsztatu - South Brum, który ma zestaw diagnostyczny i mógłby zidentyfikować problem?

Dzięki z góry za pomoc!
 
#2 ·
Czy wprowadzasz eka poprawnie? Zablokuj pozycję 4 razy przed rozpoczęciem kodu przy odblokowywaniu. Czy kierunkowskazy migają przy każdej zmianie? Jeśli odpowiedzi na te pytania brzmią tak, to nanocom/faultmate może to zrobić, ale możesz mieć problem z becm. Jeśli kod się nie wprowadza (kierunkowskazy migają), możesz mieć wadliwy zatrzask drzwi.
 
#3 ·
Spróbuj ponownie zsynchronizować kluczyk z BECM. Włóż kluczyk do zamka drzwi, naciśnij przycisk blokady na pilocie, a następnie natychmiast zablokuj drzwi fizycznie za pomocą kluczyka. Następnie naciśnij przycisk odblokowania na pilocie i natychmiast odblokuj drzwi fizycznie za pomocą kluczyka. Wyjmij kluczyk i sprawdź, czy pilot będzie teraz blokował/odblokowywał pojazd.
 
#4 ·
Cześć Chris,

Dzięki za odpowiedź. Tak, wprowadziłem poprawny kod z poprawną procedurą - Próbowałem również użyć ogólnego kodu US 1515, aby sprawdzić, czy to działa (myślę, że nadzieja zmieszana z desperacją!)

Niestety wskaźniki nie migają przy każdej zmianie, dlatego nie jestem pewien, czy kod jest wprowadzany. Spróbuję znaleźć kogoś lokalnego, kto ma Nanocom lub Faultmate.
 
#6 ·
To wszystko brzmi jak uszkodzony zatrzask lub odłączony drążek klina. Jeśli zatrzask nie otrzymuje sygnału, że przekręcasz kluczyk, nie ma możliwości wprowadzenia EKA ani zsynchronizowania pilota.

Kiedy przekręcasz kluczyk, czy czujesz standardowy opór, czy obraca się swobodnie? Jeśli nie czujesz oporu, drążek klina mógł się odłączyć od zatrzasku. Jeśli czujesz opór, zatrzask mógł ulec awarii. Nie martwiłbym się jeszcze o BeCM. Awaria BeCM jest zwykle dość rzadka, a usterki zwykle można prześledzić do zatrzasku.

Usunąłbym panel drzwi, sprawdził, czy coś nie jest wyraźnie odłączone lub uszkodzone, i przetestował zatrzask zgodnie z powyższą instrukcją.
 
#8 ·
To wszystko brzmi jak uszkodzony zatrzask lub odłączony pręt kluczyka. Jeśli zatrzask nie otrzymuje sygnału, że przekręcasz kluczyk, nie ma możliwości wprowadzenia EKA ani zsynchronizowania pilota.

Kiedy przekręcasz kluczyk, czy czujesz standardowy opór, czy obraca się swobodnie? Jeśli nie czujesz oporu, pręt kluczyka mógł się odłączyć od zatrzasku. Jeśli czujesz opór, zatrzask mógł ulec awarii. Nie martwiłbym się jeszcze o BeCM. Awaria BeCM jest zwykle dość rzadka, a usterki zwykle można prześledzić do zatrzasku.

Usunąłbym panel drzwi, sprawdził, czy coś nie jest wyraźnie odłączone lub uszkodzone, i przetestował zatrzask zgodnie z powyższym opisem.
Cześć RRToadHall,

Czuję opór, ale i tak spróbuję odzyskać samochód do domu i pobawić się nim w ciągu tygodnia lub weekendu. Myślałem, że jeśli BeCM został zmieniony (pytałem sprzedawcę, ale on nie wie, ani nic nie jest wspomniane w historii serwisowej), kod może być inny i dlatego nie działać. Ale wygląda na to, że zatrzask / pręt kluczyka wraz z testami mikroprzełączników są pierwszymi, od których należy zacząć.

Czy wtyczka NANOCOM lub podobnego urządzenia mogłaby obejść ten problem, akceptując bezpośrednio kod klucza? Chyba że zdarzy się to następnym razem, gdy będę musiał wprowadzić kod klucza!

Jeszcze raz dziękuję
 
#10 ·
Niestety, kiedy p38 ma problem, to nie jest tak proste jak włożenie klucza, głupie, wiem! Zatrzask drzwi ma pręty do niego przymocowane, jeden z nich uderza również w mikroprzełączniki do wprowadzania eka. Spójrz na temat dotyczący testowania zatrzasku, możesz mieć szczęście i to tylko odłączony pręt, jeśli nie, jestem pewien, że w pobliżu jest ktoś z faultmate
 
#11 ·
Jeśli masz BECM z wersją V36 lub wyższą oprogramowania, to (teoretycznie) zaakceptuje EKA przez nanocom lub inne urządzenia diagnostyczne, które pozwalają na rozbrojenie BECM przez port OBD.

Jeśli BECM jest w stanie, w którym wymaga EKA, to zazwyczaj nie można po prostu włożyć kluczyka do stacyjki i pozwolić, żeby samo się naprawiło. Słyszałem o tym, że zdarza się to przy niektórych okazjach - ale o ile wiem, nie ma żadnego powodu, dla którego miałoby to faktycznie działać, ponieważ blokada EKA różni się od ponownej synchronizacji kluczyka.

Moim pierwszym punktem odniesienia byłoby przetestowanie zamka drzwi i sprawdzenie stanu mikroprzełączników. Jeśli wszystkie działają (podejrzewam, że jeden z nich może być początkowym problemem uniemożliwiającym akceptację EKA - jak już wspomniano - potrzebuje OBA przełączników CDL i kluczyka, aby działały prawidłowo, zanim BECM będzie w stanie poprawnie odczytać obroty kluczyka EKA.

Najgorszym scenariuszem jest to, że BECM przeszedł w tryb blokady alarmu, który wymaga specjalistycznej diagnostyki, aby połączyć się z procesorem i zresetować tę blokadę. Jeśli tak jest, to mam narzędzia, aby to zrobić i robię dużo resetów blokady BECM wysyłkowo, ale czasami właściciele przynoszą mi urządzenie, jeśli nie są zbyt daleko.

Po pierwsze, sprawdź zamek. Jeśli jest uszkodzony, to go napraw i spróbuj ponownie EKA - po odczekaniu przepisanego czasu, aż KEYCODE LOCKOUT znowu zniknie.

Marty
 
#13 ·
Jeśli masz BECM z wersją V36 lub wyższą oprogramowania, to zaakceptuje EKA (teoretycznie) przez nanocom lub inne narzędzia diagnostyczne, które pozwalają na rozbrojenie BECM przez port OBD.

Jeśli BECM jest w stanie, w którym wymaga EKA, to zwykle nie można po prostu włożyć kluczyka do stacyjki i pozwolić mu się samemu rozwiązać. Słyszałem, że robi to przy niektórych okazjach - ale o ile widzę, nie ma żadnego powodu, dla którego miałoby to faktycznie działać, ponieważ blokada EKA różni się od ponownej synchronizacji kluczyka.

Moim pierwszym punktem kontaktu byłoby przetestowanie zamka drzwi i sprawdzenie stanu mikroprzełączników. Jeśli wszystkie działają (podejrzewam, że jeden z nich może być początkowym problemem uniemożliwiającym akceptację EKA - jak już wspomniano - potrzebuje ZARÓWNO przełączników CDL, jak i kluczyka, aby działały prawidłowo, zanim BECM będzie mógł poprawnie odczytać obroty kluczyka EKA.

Najgorszy scenariusz jest taki, że BECM przeszedł w tryb blokady alarmu, który wymaga specjalistycznej diagnostyki, aby połączyć się z procesorem i zresetować tę blokadę. Jeśli tak jest, mam narzędzia, aby to zrobić i robię dużo resetów blokady BECM na zamówienie pocztowe, ale czasami właściciele przynoszą mi urządzenie, jeśli nie są zbyt daleko.

Przede wszystkim sprawdź zamek. Jeśli jest uszkodzony, to go napraw i spróbuj ponownie EKA - po odczekaniu przepisanego czasu, aż KEYCODE LOCKOUT zniknie ponownie.

Marty
Cześć Marty,

Sprawdzenie zamka drzwi i mikroprzełącznika to to, co zebrałem, że muszę zrobić jako pierwsze z różnych odpowiedzi tutaj.

Co powiedziało by mi wersję oprogramowania na BeCM, czy to V36 lub wyższą? Jakieś oczywiste punkty obserwacyjne?

Jeszcze raz dzięki
 
#12 ·
Cześć, w zeszłym tygodniu wymieniłem zatrzask drzwi kierowcy. Przez jakiś czas miałem losowe blokowanie i odblokowywanie. Potem pomyślał, że mój alarm jest wciąż włączony i przekręciłem kluczyk w przód i w tył, aby wyłączyć alarm, żeby można było uruchomić samochód. Zamówiłem to
http://www.roverlandparts.com/range-rover-door-latches.aspx
od tych facetów (nie miałem pigtaila, bardzo ważne), a wczesnym rankiem, kiedy miałem go założyć, nie mogłem wyłączyć alarmu, więc nie mogłem już jeździć. Odkręciłem głośnik alarmu, żeby nie wydawał dźwięku z migającymi światłami, założyłem nowy zatrzask i wszystko wróciło do normy.
Powodzenia
 
#15 ·
Cześć, w zeszłym tygodniu wymieniłem zatrzask w drzwiach kierowcy. Przez jakiś czas miałem losowe blokowanie i odblokowywanie. Potem pomyślałem, że mój alarm jest wciąż włączony i przekręciłem kluczyk w przód i w tył, aby wyłączyć alarm, żeby uruchomić samochód. Zamówiłem to
Roverland Parts - Twoje źródło części do Land Rovera
od tych facetów (nie miałem pigtaila, bardzo ważne) i rankiem, kiedy miałem to założyć, nie mogłem wyłączyć alarmu, więc nie mogłem już jeździć. Odkręciłem głośnik alarmu, żeby nie wydawał dźwięku z migającymi światłami, założyłem nowy zatrzask i wszystko wróciło do normy.
Powodzenia
Cześć, mam pytanie w związku z tym. Jestem w Australii i mój 97 HSE wczoraj odmówił współpracy z pilotem i uruchomienia. Bateria w pełni naładowana, ale po uruchomieniu z kabli samochód odpalił. Pół godziny później zatrzymałem się w sklepie, żeby coś kupić i kluczyk się zablokował, ponieważ pilot wciąż nie działał. Wróciłem, kluczyk się odblokował i włączył się alarm po otwarciu drzwi. Zamknąłem drzwi i kluczyk znowu się zablokował, a alarm się wyłączył. Odblokowałem i alarm włączył się ponownie po otwarciu drzwi. Zadzwoniłem do żony, żeby spróbowała uruchomić samochód z kabli (BARDZO NIEZADOWOLONY), ale bezskutecznie. Następnie na desce rozdzielczej pojawił się komunikat „silnik wyłączony”, a wezwanie pomocy drogowej spowodowało, że przyjechali, nie mogli naprawić i 4 godziny później odwieźli samochód na lawecie do domu. Jest tu tuż po 23:00, więc za późno, żeby spróbować sztuczki z kluczykiem w zamku, ale nie mogę tu nikogo znaleźć, kto ma zatrzaski do drzwi. W związku z tym, o co chodzi z tym pigtail, ponieważ nie chcę wyjmować swojego, a potem wkładać go z powrotem, czekając miesiąc na wymianę?
 
#14 ·
Czy to to samo, co krąży również na LandyZone? Czytałem to tam i pomyślałem, że wygląda znajomo skądś - i sam się pomyliłem, myśląc, że na pewno o tym odpowiadałem! Co zrobiłem... tylko na innym forum!

Naklejka na górze skrzynki bezpieczników BECM (może być trochę wyblakła) powinna zawierać informacje o wersjach. Powinno być na niej Micro: V 'xx' i PAM: V 'xx', które są numerami oprogramowania. Jeśli są one powyżej 36, powinieneś móc wprowadzić EKA za pomocą diagnostyki odpowiedniego typu!

Marty
 
#16 ·
Przegrzanie jest bardziej prawdopodobne podczas długotrwałej pracy na biegu jałowym niż podczas jazdy. Jeśli masz szansę, daj mu duży zastrzyk prędkości, a następnie pozwól mu pracować na biegu jałowym i zobacz, czy temperatura wzrasta. Wszystkie trochę się różnią, mój nigdy nie przekracza 95 stopni, bez względu na to, jak gorąca jest temperatura otoczenia lub jak ciężko pracował, inne mogą działać o 10 stopni cieplej niż to. Jeśli przekroczy to, nie wszystko jest w porządku. Potwierdź, że wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej wskazuje godzinę 12, gdy jest gorący. Ściśnij górny wąż, gdy osiągnie temperaturę, powinien być jędrny, ale nie twardy jak skała.

Sprawdź EAS po około 10 minutach pracy (aby upewnić się, że zbiornik jest pełny, jeśli stał przed tym, jak to zobaczyłeś), przełączając go w tryb dostępu, a następnie bezpośrednio do High. Powinien zareagować natychmiast i nie zajmować więcej niż 10 sekund, aby przejść z jednej wysokości na drugą. Najpierw podniesie tył prawie do tego miejsca, następnie przód, aby go wypoziomować, następnie tył i na koniec ponownie przód. Robi się to po to, aby nigdy nie było sytuacji, w której przód jest wyższy niż tył, co oznacza, że ​​mógłbyś oślepiać innych swoimi reflektorami. Sprawdź HEVAC (regulatory ogrzewania) i sprawdź, czy w prawym dolnym rogu wyświetlacza widnieje symbol książki. Oznacza to, że wykryto usterkę. Pojawi się, jeśli próbuje włączyć sprzęgło sprężarki klimatyzacji, ale wymaga ponownego napełnienia. Naciśnij przycisk AC OFF, wyłącz silnik, odczekaj 20 sekund, a następnie uruchom ponownie. Jeśli książka była spowodowana brakiem czynnika chłodniczego (co oznacza, że ​​sprzęgło się nie włączy, ponieważ wyłącznik ciśnieniowy na to nie pozwoli), nie będzie jej już tam. Jeśli powróci z wciśniętym AC OFF, wykryto kolejną usterkę podczas autotestu po włączeniu zasilania. Najczęstszym z nich jest uszkodzony lub zablokowany silnik mieszający. Podczas początkowego testu wszystkie 3 silniki mieszające są napędzane od jednego końca ich ruchu do drugiego, aby sprawdzić ruch i oczekiwane sprzężenie zwrotne. Jeśli którykolwiek z nich zawiedzie, nie będzie już próbował obsługiwać tego silnika mieszającego. Prawo Murphy'ego mówi, że zawsze zawiodą w najbardziej niewygodnym trybie, pełnym upale w środku lata lub maksymalnym zimnie w środku zimy. Po uruchomieniu przez chwilę sprawdź dywanik konsoli środkowej po stronie kierowcy (przy podnóżku), aby upewnić się, że nie jest wilgotny. Jeśli tak jest, następuje wyciek z pierścieni O rdzenia grzejnika. Ponownie, tania (dwa pierścienie O po 3 funty każdy) naprawa, ale trudna, jeśli nigdy wcześniej tego nie robiłeś.

Wycieki płynu chłodzącego muszą być złe, aby je zauważyć od spodu. Wycieki oleju są prawie standardową cechą, ale nie powinny być na tyle złe, aby zaznaczyć swoje terytorium po zaparkowaniu. Jeśli wygląda na mokry i oleisty, to nie jest dobrze. Jeśli jest tylko poplamiony olejem, to normalne.

Piloty mogą nie działać, jeśli bateria została rozładowana i nie zostały zsynchronizowane. Sprawdź, czy czerwona dioda LED miga po naciśnięciu przycisku. Jeśli tak, ale nie blokują ani nie odblokowują samochodu, spróbuj je zsynchronizować. Przy zamkniętych wszystkich drzwiach, masce i tylnej klapie włóż kluczyk do zamka w drzwiach kierowcy. Obróć, aby zablokować (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara), przytrzymaj go tam i naciśnij i przytrzymaj przycisk blokady na pilocie, aż dioda LED zacznie szybciej migać. Zwolnij przycisk na pilocie, a następnie obróć kluczyk z powrotem do środka. Obróć kluczyk, aby odblokować (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i zrób to samo z przyciskiem odblokowania. Powinno to zsynchronizować pilota z samochodem, a centralny zamek będzie teraz działał na pilocie zdalnego sterowania. Jeśli to się nie uda, synchronizacja mogła się nie powieść z powodu zużytych mikroprzełączników w zamku drzwi (zwykle spowodowane ciągłym używaniem kluczyka zamiast pilota) i prędzej czy później zablokuje cię.

Sprawdź, czy ma oryginalną kartę bezpieczeństwa z kodami radia i EKA. Jeśli nie ma karty, czy ma je na oddzielnej kartce papieru lub zapisane w instrukcji obsługi?
Cześć Richard, mam pytanie w związku z twoim ostatnim akapitem. Jak być może pamiętasz, jestem w Aus (i nie, moje poduszki powietrzne wciąż nie są naprawione, ponieważ moje przewody dotarły dopiero w tym tygodniu ze strony części zamiennych P38, więc torby są na razie omijane), a mój 97 HSE wczoraj odmówił współpracy z pilotem i uruchomienia. Akumulator w pełni naładowany, ale po uruchomieniu samochodu z rozruchu, zapalił się. Pół godziny później zatrzymałem się w sklepie, żeby coś wziąć i kluczyk się zablokował, ponieważ pilot wciąż nie działał. Wróciłem, kluczyk się odblokował i włączył się alarm po otwarciu drzwi. Zamknąłem drzwi i kluczyk znowu się zablokował, a alarm się wyłączył. Odblokowałem i alarm znowu się włączył po otwarciu drzwi. Zadzwoniłem do żony, żeby spróbowała uruchomić (WYSOKO NIEZADOWOLONA) bezskutecznie. Następnie na desce rozdzielczej pojawił się napis „silnik wyłączony”, a wezwanie do serwisu drogowego spowodowało ich wyjazd, nie mogli naprawić i 4 godziny później zostali przetransportowani do domu. Jest tu tuż po 23:00, więc za późno, żeby spróbować sztuczki z kluczykiem w zamku, ale nie mogę tu nikogo znaleźć, kto ma zamki do drzwi. Więc w związku z tym, co to jest to pigtail w linku poniżej, ponieważ nie chcę wyjmować mojego, a potem musieć go wkładać z powrotem, czekając miesiąc na wymianę? Dotyczy to tego komentarza z stycznia 2017...
Cześć, w zeszłym tygodniu wymieniłem zamek w drzwiach kierowcy. Przez chwilę miałem losowe blokady w górę i w dół. Potem pomyślał, że mój alarm wciąż jest włączony i zrobiłem kluczyk w przód i w tył, żeby wyłączyć alarm, żeby mógł się uruchomić. Zamówiłem to
Roverland Parts - Twoje źródło części do Land Rovera
od tych facetów (nie miałem pigtaila, bardzo ważne) i rankiem, kiedy miałem go włożyć, nie mogłem wyłączyć alarmu, więc nie mogłem już jeździć. Odkręciłem głośnik alarmu, żeby nie wydawał dźwięku z migającymi światłami, włożyłem nowy zamek i wszystko wróciło do normy.
Powodzenia
 
#17 ·
Przeniosłem ten post do bardziej odpowiedniego wątku, ponieważ tak naprawdę nie był on powiązany z tym, w którym go zamieściłeś.

Prawdopodobnie normalnie działa na pilocie? Jeśli tak, a nie zadziałało za pierwszym razem, to albo miałeś zakłócenia RF, albo pilot i samochód straciły synchronizację. Podejrzewam to drugie, ponieważ chociaż mówisz, że akumulator był w pełni naładowany, potrzebował rozruchu, aby ruszyć. Jeśli masz luźny zacisk akumulatora, to zadziała, ponieważ podłączysz kable rozruchowe do zacisku, a nie do akumulatora. Podobnie, jeśli zasilanie zostało odłączone, spowodowałoby to konieczność ponownej synchronizacji pilota. Jeśli następnie zablokowałeś go kluczem i odblokowałeś kluczem, powinno być dobrze, chyba że mikrowyłącznik w zamku zawiódł, więc myśli, że ktoś rozbił szybę i odblokował za pomocą przycisku na progu. Stąd włącza się alarm, a immobilizer jest aktywny i wyświetla komunikat o wyłączeniu silnika. Być może uda Ci się nakłonić przełącznik do działania, przesuwając klucz, aby odblokować kilka razy i obserwując diodę LED alarmu na górze deski rozdzielczej. Kiedy przekręcisz, aby odblokować i przestanie migać, to zrobiłeś to.

Jeśli Twój pilot działał wcześniej, po wyłączeniu alarmu i immobilizera możesz ponownie zsynchronizować pilota, upewniając się, że wszystkie drzwi i tylna klapa są zamknięte, wkładając kluczyk do zamka drzwi, przekręcając do pozycji blokady, trzymając go tam i jednocześnie naciskając i przytrzymując przycisk blokady na pilocie, aż dioda LED na nim zacznie szybciej migać. Zwolnij przycisk pilota, a następnie przekręć kluczyk z powrotem do środka. Następnie przekręć do odblokowania i zrób to samo, tylko używając przycisku odblokowania na pilocie. To zsynchronizuje pilota z samochodem, dzięki czemu możesz ponownie użyć pilota do blokowania i odblokowywania, czekając na wymianę zatrzasku drzwi.

Istnieją 3 różne zatrzaski, które są montowane, ale wszystkie są wymienne. Wczesne, do VIN VA351307, mają gniazdo na samym zatrzasku, te od WA351308 do WA410481 mają przewody wychodzące z zatrzasku z dwoma gniazdami na krótkim przewodzie (prawdopodobnie to, co jest określane jako pigtail w starszym wątku) i wreszcie późne, od VIN XA410482, które mają przewód, ale inny wtyk (pojedynczy 8-stykowy wtyk zamiast 6-stykowego i 1-stykowego). Możesz zamontować środkowy wczesnym samochodzie i będziesz miał tylko trochę zapasowego kabla do schowania gdzieś. Nie możesz zamontować bardzo wczesnego, ponieważ kable nie są wystarczająco długie, aby sięgnąć do zatrzasku.
 
#18 ·
Ponieważ jesteś w OZ, mogę ci powiedzieć, że jeśli zaparkujesz w odległości kilku miejsc parkingowych od publicznego telefonu Telstra, twoje zdalne blokowanie nie zadziała, więc jak mówi Richard, zakłócenia RF. Wszystkie telefony uliczne Telstra to bazy Wi-Fi i mają tendencję do psucia centralnego zamka. Miałem to samo z moim wczoraj. Na szczęście mój jest dobrze wychowany i zamyka się i otwiera kluczem bez dalszych problemów.