Właśnie ukończyłem wymianę napinacza/prowadnicy w moim 2011 L322 SC z przebiegiem 85000 mil, stosując oficjalną metodę skróconą JLR, która wykorzystuje opaskę zaciskową do zabezpieczenia łańcucha i zadziałała jak urok. Natknąłem się na kilka wątków na tym forum i na forum Sport, ale pomyślałem, że dodam trochę więcej, aby pomóc i uspokoić ludzi.
Postępowałem zgodnie z dołączoną procedurą Land Rover Demontaż koła pasowego wału korbowego, a następnie procedurami Napinacz łańcucha rozrządu - ustawienie silnika z kilkoma własnymi skrótami. Było kilka przewodów chłodniczych, których nie odłączyłem ani nie usunąłem, ponieważ nie było takiej potrzeby i nie wymieniłem przewodów paliwowych, jak powinno się to robić zgodnie z LR, ale zasadniczo zrobiłem to zgodnie z instrukcją. Zostawiłem również alternator na miejscu.
Omyłkowo sprzedano mi zestaw narzędzi do blokowania wału korbowego ze starszego silnika 4.2 SC, ale postanowiłem go nieznacznie zmodyfikować i działał dobrze. (Kosztował jedną trzecią ceny). Jedyną wadą korzystania z tego zestawu narzędzi jest to, że nie zawiera on nic, co pomogłoby w ponownym montażu koła pasowego wału korbowego, które jest bardzo ciasne.
Podsumowując, musisz usunąć to, co jest konieczne, aby dostać się do osłon łańcucha rozrządu i odrobina zdrowego rozsądku w połączeniu z instrukcją powie ci, co należy zrobić. Po usunięciu wszystkich urządzeń peryferyjnych i koła pasowego wału korbowego z drogi, zdejmujesz górne osłony łańcucha rozrządu - lewą i prawą - a następnie dolne (niekoniecznie w tej kolejności). Założyłem 2 opaski zaciskowe na każdy bank z kolei, ponieważ czytałem o pękaniu opasek zaciskowych i koszmarze związanym z ich naprawą, ale o ile są dobrej jakości, powinieneś być w porządku z jedną. Pod warunkiem, że masz wał korbowy we właściwej pozycji zgodnie z procedurą. Eliminuje to wszelką tendencję do przeskakiwania krzywek, ponieważ będą one w pozycji neutralnej bez naprężenia na jakichkolwiek płatkach. Prowadnica na lewym brzegu nie była zbyt łatwa do usunięcia i ponownego zamontowania, ale trochę perswazji pomogło. Czytałem, że niektórzy musieli również usunąć stałe prowadnice, ale nie w moim przypadku. Może to mieć coś wspólnego z tym, jak mocno zaciskasz opaski zaciskowe. Mój nie był zbyt mocny, ponieważ widziałem, jak moc może wpłynąć na demontaż/ponowny montaż. Prowadnica prawego brzegu wsunęła się i wysunęła bez żadnej perswazji - to było bardzo proste. Zamontowałem nowe napinacze, które są dostarczane z tłokiem w stanie ściśniętym, zabezpieczonym kołkiem, który jest usuwany po zamontowaniu, a kiedy wszystko było gotowe, zamknąłem i złożyłem ponownie. Samochód teraz jeździ jak marzenie i wreszcie mogę wcisnąć pedał gazu i dobrze się bawić. Kupiłem go z grzechotem silnika i pielęgnowałem go w oczekiwaniu na tę pracę.
Nie wymieniłem wszystkich kroków, ponieważ większość z nich jest oczywista i zawarta w procedurze, ale oto kilka ostrzeżeń.
1. Przewody paliwowe. Jeśli je wymienisz, praca staje się o wiele bardziej skomplikowana, ponieważ musisz usunąć mocowania silnika i różne inne elementy. Land Rover uwzględnia to ze względu na niebezpieczeństwo związane z pracą z częściami związanymi z paliwem i możliwymi wyciekami, więc jeśli chcesz mieć całkowitą pewność, powinieneś postępować zgodnie z tym, co mówią. Ale ponowne użycie rur zadziałało w moim przypadku.
2. Narzędzie do blokowania wału korbowego. Wczesna wersja, której użyłem, może zostać zmodyfikowana, ale nie bez pomocy dobrego warsztatu. Lepiej będzie z właściwym. Właściwie planuję kupić jeden wkrótce, ponieważ mam kilka takich prac.
3. Górne osłony rozrządu. Na każdej z nich znajduje się jedna śruba, która jest ukryta i może sprawić, że staniesz się bardzo smutną osobą, gdy osłona pęknie, gdy spróbujesz ją podważyć. Prawie uroniłem łzę, kiedy mi się to przydarzyło. Dzięki Bogu za mój samochód z częściami.
4. Śruba wału korbowego jest bardzo mocna i może mieć gwint lewy lub prawy. Jest to łatwe do ustalenia, sprawdzając numery na łbie śruby. Udało mi się ją usunąć za pomocą mojej 1/2-calowej dźwigni zrywającej z 2-metrową dźwignią, ale napęd 3/4 cala byłby o wiele lepszy. Zwłaszcza do dokręcania.
5. Nie użyłem narzędzia do blokowania wału korbowego zgodnie z procedurą, aby zablokować wał korbowy za pomocą koła zębatego pierścieniowego. Służy to jedynie tymczasowemu zabezpieczeniu wału korbowego w celu usunięcia wewnętrznych śrub torx koła pasowego, gdy jest to pokazane w procedurze. Istnieją łatwiejsze sposoby na jego zablokowanie.
5. Do usunięcia koła pasowego potrzebny jest dedykowany ściągacz i pozostaje ono bardzo ciasne aż do momentu, gdy wyskoczy. Nie ma możliwości, aby można było je podważyć.
6. Procedura stanowi, że silnik wolno obracać tylko w kierunku pokazanym w procedurze, używając ponownie zamontowanej śruby wału korbowego jako środka do obracania silnika. Jest to problem ze względu na lewy gwint - poluzowuje śrubę, gdy próbujesz obrócić silnik. Dlatego tymczasowo zamontowałem koło pasowe wału korbowego z wystarczającym chwytem, aby umożliwić użycie śrub torx na wewnętrznej części koła pasowego. To oczywiste, gdy to widzisz.
7. Ostatecznie zamontowałem ponownie koło pasowe, delikatnie pukając w nie, trzymając dużą nasadkę przy wewnętrznej powierzchni koła pasowego i ostrożnie uderzając w nią młotkiem, aż na pewno było proste i stopniowo się poruszało, a następnie używając starej śruby wału korbowego, aby je wciągnąć. Na koniec zamiana śrub na nowe, aby je całkowicie dokręcić. Szczelność LR jest szalona. Udało mi się tylko 200 NM, a następnie około 45 stopni. Procedura wymaga 270 stopni. Niemożliwe z narzędziem 1/2 cala. Zrobię to ponownie, gdy dotrze moja 3/4-calowa nasadka głęboka 24 mm.
Podsumowując, wydaje się to zniechęcającą procedurą, ale jeśli jest przestrzegana z ostrożnością, jest to bardzo zadanie dla majsterkowiczów. Zrobiłem wiele wymian prowadnic łańcucha rozrządu w starszym silniku BMW M62 zamontowanym we wczesnych L322 i w porównaniu z tym to pestka.
W tym poście nie ma zdjęć, ponieważ dołączone sekcje instrukcji pokazują wszystko bardzo wyraźnie.
Postępowałem zgodnie z dołączoną procedurą Land Rover Demontaż koła pasowego wału korbowego, a następnie procedurami Napinacz łańcucha rozrządu - ustawienie silnika z kilkoma własnymi skrótami. Było kilka przewodów chłodniczych, których nie odłączyłem ani nie usunąłem, ponieważ nie było takiej potrzeby i nie wymieniłem przewodów paliwowych, jak powinno się to robić zgodnie z LR, ale zasadniczo zrobiłem to zgodnie z instrukcją. Zostawiłem również alternator na miejscu.
Omyłkowo sprzedano mi zestaw narzędzi do blokowania wału korbowego ze starszego silnika 4.2 SC, ale postanowiłem go nieznacznie zmodyfikować i działał dobrze. (Kosztował jedną trzecią ceny). Jedyną wadą korzystania z tego zestawu narzędzi jest to, że nie zawiera on nic, co pomogłoby w ponownym montażu koła pasowego wału korbowego, które jest bardzo ciasne.
Podsumowując, musisz usunąć to, co jest konieczne, aby dostać się do osłon łańcucha rozrządu i odrobina zdrowego rozsądku w połączeniu z instrukcją powie ci, co należy zrobić. Po usunięciu wszystkich urządzeń peryferyjnych i koła pasowego wału korbowego z drogi, zdejmujesz górne osłony łańcucha rozrządu - lewą i prawą - a następnie dolne (niekoniecznie w tej kolejności). Założyłem 2 opaski zaciskowe na każdy bank z kolei, ponieważ czytałem o pękaniu opasek zaciskowych i koszmarze związanym z ich naprawą, ale o ile są dobrej jakości, powinieneś być w porządku z jedną. Pod warunkiem, że masz wał korbowy we właściwej pozycji zgodnie z procedurą. Eliminuje to wszelką tendencję do przeskakiwania krzywek, ponieważ będą one w pozycji neutralnej bez naprężenia na jakichkolwiek płatkach. Prowadnica na lewym brzegu nie była zbyt łatwa do usunięcia i ponownego zamontowania, ale trochę perswazji pomogło. Czytałem, że niektórzy musieli również usunąć stałe prowadnice, ale nie w moim przypadku. Może to mieć coś wspólnego z tym, jak mocno zaciskasz opaski zaciskowe. Mój nie był zbyt mocny, ponieważ widziałem, jak moc może wpłynąć na demontaż/ponowny montaż. Prowadnica prawego brzegu wsunęła się i wysunęła bez żadnej perswazji - to było bardzo proste. Zamontowałem nowe napinacze, które są dostarczane z tłokiem w stanie ściśniętym, zabezpieczonym kołkiem, który jest usuwany po zamontowaniu, a kiedy wszystko było gotowe, zamknąłem i złożyłem ponownie. Samochód teraz jeździ jak marzenie i wreszcie mogę wcisnąć pedał gazu i dobrze się bawić. Kupiłem go z grzechotem silnika i pielęgnowałem go w oczekiwaniu na tę pracę.
Nie wymieniłem wszystkich kroków, ponieważ większość z nich jest oczywista i zawarta w procedurze, ale oto kilka ostrzeżeń.
1. Przewody paliwowe. Jeśli je wymienisz, praca staje się o wiele bardziej skomplikowana, ponieważ musisz usunąć mocowania silnika i różne inne elementy. Land Rover uwzględnia to ze względu na niebezpieczeństwo związane z pracą z częściami związanymi z paliwem i możliwymi wyciekami, więc jeśli chcesz mieć całkowitą pewność, powinieneś postępować zgodnie z tym, co mówią. Ale ponowne użycie rur zadziałało w moim przypadku.
2. Narzędzie do blokowania wału korbowego. Wczesna wersja, której użyłem, może zostać zmodyfikowana, ale nie bez pomocy dobrego warsztatu. Lepiej będzie z właściwym. Właściwie planuję kupić jeden wkrótce, ponieważ mam kilka takich prac.
3. Górne osłony rozrządu. Na każdej z nich znajduje się jedna śruba, która jest ukryta i może sprawić, że staniesz się bardzo smutną osobą, gdy osłona pęknie, gdy spróbujesz ją podważyć. Prawie uroniłem łzę, kiedy mi się to przydarzyło. Dzięki Bogu za mój samochód z częściami.
4. Śruba wału korbowego jest bardzo mocna i może mieć gwint lewy lub prawy. Jest to łatwe do ustalenia, sprawdzając numery na łbie śruby. Udało mi się ją usunąć za pomocą mojej 1/2-calowej dźwigni zrywającej z 2-metrową dźwignią, ale napęd 3/4 cala byłby o wiele lepszy. Zwłaszcza do dokręcania.
5. Nie użyłem narzędzia do blokowania wału korbowego zgodnie z procedurą, aby zablokować wał korbowy za pomocą koła zębatego pierścieniowego. Służy to jedynie tymczasowemu zabezpieczeniu wału korbowego w celu usunięcia wewnętrznych śrub torx koła pasowego, gdy jest to pokazane w procedurze. Istnieją łatwiejsze sposoby na jego zablokowanie.
5. Do usunięcia koła pasowego potrzebny jest dedykowany ściągacz i pozostaje ono bardzo ciasne aż do momentu, gdy wyskoczy. Nie ma możliwości, aby można było je podważyć.
6. Procedura stanowi, że silnik wolno obracać tylko w kierunku pokazanym w procedurze, używając ponownie zamontowanej śruby wału korbowego jako środka do obracania silnika. Jest to problem ze względu na lewy gwint - poluzowuje śrubę, gdy próbujesz obrócić silnik. Dlatego tymczasowo zamontowałem koło pasowe wału korbowego z wystarczającym chwytem, aby umożliwić użycie śrub torx na wewnętrznej części koła pasowego. To oczywiste, gdy to widzisz.
7. Ostatecznie zamontowałem ponownie koło pasowe, delikatnie pukając w nie, trzymając dużą nasadkę przy wewnętrznej powierzchni koła pasowego i ostrożnie uderzając w nią młotkiem, aż na pewno było proste i stopniowo się poruszało, a następnie używając starej śruby wału korbowego, aby je wciągnąć. Na koniec zamiana śrub na nowe, aby je całkowicie dokręcić. Szczelność LR jest szalona. Udało mi się tylko 200 NM, a następnie około 45 stopni. Procedura wymaga 270 stopni. Niemożliwe z narzędziem 1/2 cala. Zrobię to ponownie, gdy dotrze moja 3/4-calowa nasadka głęboka 24 mm.
Podsumowując, wydaje się to zniechęcającą procedurą, ale jeśli jest przestrzegana z ostrożnością, jest to bardzo zadanie dla majsterkowiczów. Zrobiłem wiele wymian prowadnic łańcucha rozrządu w starszym silniku BMW M62 zamontowanym we wczesnych L322 i w porównaniu z tym to pestka.
W tym poście nie ma zdjęć, ponieważ dołączone sekcje instrukcji pokazują wszystko bardzo wyraźnie.