Range Rovers Forum banner
21 - 40 of 50 Posts
Discussion starter · #21 ·
Ik help graag met timingtools en alle hulp die ik kan bieden. Dus de ketting die eraf viel, was een van de distributiekettingen van de krukas naar het inlaatkettingwiel, voor zover ik weet, door een onjuist aangedraaide schouderbout op de kettinggeleider?
 
Het is moeilijk uit te leggen, maar de hulp is eraf gevallen en rust nu buiten de versnelling op het HPS-systeem.

Toen ik op zoek ging naar dit probleem, ontdekte ik dat de distributiekettingen af fabriek zijn (hij zei dat hij ze had vervangen). Bij het uit elkaar halen vond ik een hoop vingervaste bouten, gewoon heel veel aan de hand dat niet klopt, of waar ik voor heb betaald.
 
Discussion starter · #24 ·
Ik zie het nu - Welke schouderbout is losgeraakt? De spanner aan de bestuurderskant? Controleer het en zorg ervoor dat de spanner niet gebarsten is en dat de spannerveer nog op zijn plaats zit. Er lijkt niet genoeg ruimte te zijn voor de boutkop met het carter om hem ter plekke te vervangen. De passagierskant is een vast blad en kan gemakkelijk worden verwijderd om speling in de ketting te creëren. Door de spanner aan de bestuurderskant terug te duwen en het vaste blad te verwijderen, zou je voldoende speling moeten hebben om de ketting terug te plaatsen op het nokkenastandwiel van de hogedrukbrandstofpomp. Met de motor op TDC (keyway in 6 uur positie) moet de gekleurde schakel om 12 uur op het krukastandwiel uitlijnen en de andere gekleurde schakel op de HPFP-tandwielpunt rond 7 uur. De timingtool moet passen of iets vertraagd zijn als de ketting is uitgerekt.

Er is een bijgewerkte oliesproeier met een metalen lip. Ik kan alleen maar gissen dat die lip bedoeld is om te voorkomen dat de ketting overslaat P/N LR059161.
 
Dat heb ik al geprobeerd. De spanner is in orde, zonder spanning toe te voegen krijg ik het ding er nog steeds niet op. De timing is allemaal ingesteld en vergrendeld, gewoon niet genoeg ruimte. De hulpketting is gloednieuw, de spanners zijn rondom nieuw, om de een of andere reden heeft hij de uitgerekte distributiekettingen laten zitten. Er is gewoon niet genoeg ruimte om hem weer op het tandwiel te krijgen, ik kan niet genoeg hefboomwerking op de juiste plekken krijgen om het te doen.
 
Discussion starter · #26 ·
Ik kon voldoende speling creëren om de ketting gemakkelijk een tand te verplaatsen. Er moet voldoende speling in de ketting zitten om hem erop te kunnen schuiven. Verwijder het vaste blad aan de passagierskant en duw de spanner aan de bestuurderskant zo ver mogelijk terug. Ik gebruikte een haakse pick in een van de gaten aan de zijkant van de spanner en drukte de spanner samen, waarna ik de pick tegen de andere kant van het blok plaatste om hem samengedrukt te houden. Van daaruit kunt u het oliepompkettingwiel met de klok mee draaien om de ketting aan de bestuurderskant zo strak mogelijk te maken, wat u voldoende speling zou moeten geven aan de kant van het hogedrukbrandstofpompkettingwiel. De ketting had voldoende speling om eraf te komen, zou hij er weer op moeten kunnen?

De enige andere opties die ik zie, zijn mogelijk het verwijderen van het oliepompkettingwiel, het plaatsen van de ketting en het opnieuw installeren van het kettingwiel - Ik weet niet of dat mogelijk is gezien de beschikbare ruimte.
of uitzoeken of die schouderbout aan de bestuurderskant van de spanner verwijderd kan worden terwijl het carter gemonteerd is - Er is misschien genoeg ruimte?

Als geen van beide opties werkt, kan ik kijken of ik een kettingslot voor u kan laten bewerken uit een kettingschakel - Dat was ik toch al van plan.
 
Ik spring even in voor een willekeurige vraag... weet iemand waar de JLR-303-1621 tool voor wordt gebruikt? Ik ga binnenkort de koppakkingen + distributieketting vervangen, en deze speciale tool zat bij mijn timing kit... maar hij komt nergens voor in het werkplaatshandboek. Mis ik iets? Moet ik de brandstofpomp vergrendelen bij het afstellen van de motor? Zoals ik al zei, nergens in het boek staat iets over het verwijderen van de hogedrukbrandstofpomp en het vervangen door deze vergrendelingstool...
 
Discussion starter · #29 ·
U hoeft de HPFPumps niet te verwijderen. De tool is bedoeld om de timing van de HPFP-nokkenas te controleren en deze te vergrendelen voor onderhoud. Hij wordt in plaats van de vacuümpomp onder de voorste distributiedeksel geplaatst. U zult de vacuümpomp willen verwijderen en de o-ring vervangen. U zult waarschijnlijk merken dat uw brandstof-/oliepomptimingketting is uitgerekt en dat de tool niet goed past, tenzij u de HPFP-nokkenas vervroegt. Als de tool niet past, zal dit er waarschijnlijk in resulteren dat u die ketting in de toekomst moet vervangen wanneer deze te ver uitrekt of uiteindelijk een tand overslaat.

Eerder in dit bericht vindt u een bijgewerkte oliespuit met wat lijkt op een kettingdeflector toegevoegd P/N LR059161
 
U hoeft de HPFPumps niet te verwijderen. De tool is bedoeld om de timing van de HPFP-nokkenas te controleren en deze vast te zetten voor service. Hij wordt geplaatst in plaats van de vacuümpomp onder het voorste distributiedeksel. U zult de vacuümpomp moeten verwijderen en de o-ring moeten vervangen. U zult waarschijnlijk merken dat uw brandstof-/oliepomp-distributieketting is uitgerekt en dat de tool niet goed past, tenzij u de HPFP-nokkenas vervroegt. Als de tool niet past, zal dit er waarschijnlijk in resulteren dat u die ketting in de toekomst moet vervangen wanneer deze te ver uitrekt of uiteindelijk een tand overslaat.

Eerder in dit bericht vindt u een bijgewerkte oliespuit met wat lijkt op een kettingspanner toegevoegd P/N LR059161
Ja, direct nadat ik reageerde, besefte ik dat de tool gaat waar de vacuümpomp gaat, niet waar de hpfp gaat. Dus als ik koppakkingen + distributiekettingen doe met de motor in het voertuig, kan ik die tool negeren, aangezien ik de hpfpumps niet opnieuw zal timen, correct? En u zegt dat hij niet goed past, tenzij ik de hpfp-nokkenas vervroeg... De enige manier om dat te doen, zou zijn om de hele motor om te draaien, correct? Maar dan staat de hpfp in de juiste timingmarkering, maar de rest van de motor staat iets af van zijn tdc-markeringen, correct?
 
Bij kettingaandrijvingen "in het algemeen":

- De grootste bijdrager aan speling is meestal het onderdeel met de minste 'tanden' - ze 'werken harder' per tand, dus slijten ze sneller. Het krukas tandwiel is de belangrijkste verdachte. Aanzienlijke winst als dat vervangen kan worden.

- Vervolgens de aandrijftandwielen op de HPFP nokkenas en oliepomp. Moeilijker te vervangen, maar toch... Zelfs ÉÉN vervangen is weer een aanzienlijke winst.

- De ketting is misschien gemakkelijker te vervangen dan al die andere, maar het is anderszins onwaarschijnlijk dat deze "een halve schakel" afwijkt... Sowieso niet op zichzelf. Het weerspiegelt gewoon de TOTALE slijtage 'in je gezicht'... waar het het gemakkelijkst gemeten kan worden...

Daarom zie ik een verwijderbare "masterschakel" in dit geval niet als een oplossing voor het kernprobleem. Tandvorm achteruitgang van de tandwielen.

Uitdaging/Vraag:

Is het mogelijk .....om (minstens) twee van de drie tandwielen, de ketting en (natuurlijk!) de spanner/geleider(s) te vervangen...

.....zonder .....de motor uit het chassis te verwijderen?
 
@Hairy_Ears je vraag verdient een bump. Ik zet mijn motor in BDP om de krukaspoelie te verwijderen en de timing van de brandstofpomp te controleren en ik verwacht dat dit gedaan moet worden. Ik ben een beginnende monteur, maar ga het zeker proberen. Ik film het allemaal, dus in het slechtste geval kan ik laten zien wat je niet moet doen... 🙃
 
Geen succes, heb het opgegeven. Ik kon geen bestaand hoofdschakel vinden die zou werken en kon geen pers vinden die in de ruimte paste en de kop betrouwbaar zou laten mushroomen - Het was close, maar ik voelde me niet comfortabel genoeg om de motor te riskeren. Heb verschillende tests gedaan met een reserveketting die ik buiten het voertuig had gekocht. Uiteindelijk heb ik de bestaande ketting laten zitten, wetende dat deze ongeveer een halve schakel was uitgerekt. Hij loopt nu perfect, maar ik weet dat het een kwestie van tijd is voordat hij te ver uitrekt en mogelijk een schakel overslaat. Ik denk dat het enige dat hier gaat werken, een aangepaste hoofdschakel is met een clip erop. Als je iemand kent met een machinefabriek die een hoofdschakel kan maken van een van de kettingschakels, stuur ik je graag een paar schakels van de ketting waarmee ik aan het testen was.
Ik ga dit op de een of andere manier moeten proberen. Ik heb mijn ketting gebroken en de motor verwijderen is geen optie. Het is of de auto in onderdelen verkopen, of een hoofdschakel.
 
Bekijk deze thread - Er lijkt genoeg ruimte te zijn om de schouderbout van de oliepompketting-spanner te verwijderen met het oliecarter op zijn plaats.

https://www.rangerovers.net/threads/oil-pump-chain-tensioner-removal-without-dropping-pan.360460/
Ik heb dit gezien, en hoewel ik dit moet doen om mezelf ruimte te geven, is de enige manier om de nieuwe ketting onder de nokkenas te rijgen, ofwel de motor te verwijderen (wat niet gaat gebeuren) of de nieuwe ketting te modificeren zoals je probeerde te doen, dus ik kan een gesplitste ketting plaatsen, deze rond de tandwielen rijgen (dit is mogelijk, want zo heb ik de kapotte ketting verwijderd) en deze vervolgens weer verbinden terwijl deze in de motor zit.

Ik overweeg deze methode
  1. Een schakel uit de oude ketting gestanst met de kettingbreker. Ik heb er een van de oude ketting gehaald, omdat ik de nieuwe ketting niet wilde beschadigen bij het verwijderen van de pen. Ik zou deze oude pen als mijn hoofdpunt gebruiken.
  2. Een Dremel gebruikt om de kop van een pen op de nieuwe ketting af te slijpen. Dit vernielde de pen, maar zorgde ervoor dat ik hem kon verwijderen zonder de schakels te beschadigen. Ik heb die pen toen verwijderd en weggegooid.
  3. Met een bankschroef en Dremel heb ik voorzichtig de 'paddenstoelkop' van de pen van de oude ketting afgeslepen. Ik heb de pen niet ingekort, maar alleen de zijkanten iets afgeslepen zodat hij gemakkelijk door de schakels kon glijden zonder ze te beschadigen.
  4. Met een draadhaak en een 'grijp'gereedschap heb ik de ketting rond het krukastandwiel van de motor geregen. Vervolgens heb ik draad gebruikt om de ketting tijdelijk te verbinden (waarbij ik de schakels die ik wilde verbinden natuurlijk vrij van draad hield). Ik heb voorlopig een schroevendraaier gebruikt in plaats van de nokkenas, zodat de ketting niet terug in het carter zou vallen.
  5. Ik heb lappen gebruikt om de motor zo goed mogelijk af te dekken om te voorkomen dat er iets in het carter zou vallen. Vervolgens heb ik de kettingbreker met een platte stempel gebruikt om de nieuwe pen (glad, geslepen kant eerst) in de schakels te zetten.
  6. Zodra de pen was geplaatst, nam ik een kleine hamer en tikte de pen door de schakel. Ik liet een vriend de ketting tegen een solide, vlakke metalen oppervlakte (in mijn geval de zijkant van de kettingbreker) houden om te dienen als een soort horizontale aambeeld.
  7. Toen de pen correct was geplaatst met de hamer (je kunt hem terug tikken als je te ver bent gegaan), testte ik de ketting om te zien of de schakel stijf was geworden.
  8. Ten slotte heb ik met de 'horizontale aambeeld'-techniek hierboven een klinknagelstempel gebruikt om de kop van de pen weer paddenstoelvormig te maken. Nogmaals, ik testte de ketting om te zien of hij stijf was.
  9. Toen heb ik de schroevendraaier vervangen door de daadwerkelijke nokkenas en het tandwiel.

 
Belangrijke dingen zeker, maar je zou ofwel een ketting met een verbindingsschakel kunnen gebruiken of een OEM "eindeloze" ketting met een pendriver en klinkgereedschap om de ketting te monteren. Als het de motor uitbouwen bespaarde, lijkt het zeker een betere manier.
Ik ga dit proberen. Als je pendriver en klinkgereedschap zegt, waar verwijs je dan naar?
 
Ik probeer ook een pinpers te vinden waarmee ik de nieuwe ketting kan breken en de pin terug kan persen/paddenstoelvormig kan maken. Er zijn niet veel opties die in de beperkte ruimte zouden passen, maar ik blijf zoeken. Zelfs deze aanpak brengt enig risico met zich mee dat de nieuwe ketting er niet op kan en dat de motor eruit moet. Er lijkt genoeg ruimte te zijn om de oude ketting te breken en de nieuwe ketting te bevestigen en deze rond het tandwiel van de oliepomp en het nokkenastandwiel van de brandstofpomp te voeren en deze vervolgens over het krukastandwiel te leggen. Een methode die veel motorrijders gebruiken, is om een pin uit de oude ketting te verwijderen door rond de bovenkant van een pin te slijpen, zonder de lengte ervan aan te tasten, en deze vervolgens in de schakel van de nieuwe ketting te persen en het uiteinde paddenstoelvormig te maken. Als dat werkt voor motorfietsen waarbij het risico van een kettingbreuk de dood omvat, moet het goed genoeg zijn voor dit doel.
Ik denk dat je hier precies de aanpak hebt beschreven die ik hier wil volgen. Waar ben je deze thread opgegeven? Een pinpers die zou passen? Het is zeker niet veel ruimte om mee te werken.
 
Update over mijn situatie

Ik kon de vervangingsketting verbreken en rond de tandwielen rijgen, te beginnen met de nokkenas, die draaien totdat deze het tandwiel van de oliepomp bereikte, en deze omhoog rijgen.

Ik verwijderde de plastic geleider van de distributieketting zodat de kettingspanner van de brandstofpomp verder naar achteren kon worden gebogen om het werk te vergemakkelijken.

Sommigen zullen dat onderdeel verwijderen, maar voor mij was het gemakkelijker om de distributiekettingspanner te verwijderen.

Ik probeerde zowel een t8 als een bf05t verbindingsschakel.

Eerst leek t8 veelbelovender, omdat het precies paste, behalve dat de pennen een diameter van 3,2 mm hadden in plaats van 3,0. Ik dacht dat ik ze kon afslijpen, eerst met een boormachine met een slijpsteen en daarna met een dremel in een bankschroef. Ik kon de pin nooit gelijkmatig genoeg en vooral aan de basis afslijpen om er zeker genoeg van te zijn.

Toen ging ik verder met bf05t, die iets te kort is, en ook veel verkopers sturen je een t8-schakel in plaats van bf05t. Ik heb er 2 doorlopen voordat ik er eindelijk een legitieme van eBay kreeg.

Mijn verbindingsschakel was een klinknagelstijl. Ik compenseerde het gebrek aan hoogte in de pennen door de persplaat (andere kant van de schakel) 0,25 mm af te slijpen. Ik lijmde de plaat op een sleutel en gebruikte een dremel in een bankschroef om dit te doen.

Het paste in de ketting en ik gebruikte een kogelhamer om de schakel te klinken. Ik gebruikte een metalen plaat achter de ketting als aambeeld. Dit alles gebeurde met de motor op zijn plaats. Het zou gemakkelijker zijn met de bumper en radiator eruit, maar dat deed ik niet.

Ik depte ook een klein beetje JB weld extreme heat op de geklonken pennen en plaat, gewoon voor de zekerheid.

Ik moet het nog allemaal afmaken en starten, maar tot nu toe ben ik erin geslaagd om wat hoop te krijgen dat deze klus mogelijk is zonder zowel de motor als de distributieketting te verwijderen.

Vervolgens moet ik er zeker van zijn dat mijn ketting op de juiste tanden staat (ik moet de schakels tellen, want je krijgt de markeringen nooit correct bij het rijgen), de brandstofpomp timen, de rest afmaken en bidden.
 
Update over mijn situatie

Ik kon de vervangingsketting verbreken en deze rond de tandwielen rijgen, te beginnen met de nokkenas, deze draaiend totdat deze het tandwiel van de oliepomp bereikte, en deze omhoog rijgen.

Ik verwijderde de plastic geleider van de distributieketting zodat de kettingspanner van de brandstofpomp verder naar achteren kon worden gebogen om het werk te vergemakkelijken.

Sommigen zullen dat stuk verwijderen, maar voor mij was het gemakkelijker om de distributiekettingspanner te verwijderen.

Ik probeerde zowel een t8 als een bf05t verbindingsschakel.

Eerst leek t8 meer belofte te bieden, omdat het exact paste, behalve dat de pennen een diameter van 3,2 mm hadden in plaats van 3,0. Ik dacht dat ik ze kon afslijpen, eerst met een boormachine met een slijpsteen en vervolgens met een dremel in een bankschroef. Ik kon de pen nooit gelijkmatig genoeg afslijpen, en vooral aan de basis, om er zeker genoeg van te zijn.

Toen stapte ik over op bf05t, die iets te kort is, en ook sturen veel verkopers je een t8-schakel in plaats van bf05t. Ik heb er 2 doorlopen voordat ik er eindelijk een legitieme van ebay kreeg.

Mijn verbindingsschakel was een klinknagelstijl. Ik compenseerde het gebrek aan hoogte in de pennen door de persplaat (andere kant van de schakel) met 0,25 mm af te slijpen. Ik lijmde de plaat op een moersleutel en gebruikte een dremel in een bankschroef om dit te doen.

Het paste in de ketting en ik gebruikte een kogelhamer om de schakel te klinken. Ik gebruikte een metalen plaat achter de ketting als aambeeld. Dit alles gebeurde met de motor op zijn plaats. Het zou gemakkelijker zijn met de bumper en radiator eruit, maar dat deed ik allemaal niet.

Ik depte ook een klein beetje JB weld extreme heat op de geklonken pennen en plaat, gewoon voor de zekerheid.

Ik moet het nog allemaal in elkaar zetten en starten, maar tot nu toe ben ik erin geslaagd om enige hoop te krijgen dat deze klus mogelijk is zonder zowel de motor als de distributieketting te verwijderen.

De volgende stap is om er zeker van te zijn dat mijn ketting op de juiste tanden zit (ik moet de schakels tellen, want je krijgt de markeringen nooit correct bij het rijgen), de brandstofpomp timen, de rest in elkaar zetten en bidden.
"...depte een klein beetje JB weld extreme heat op de geklonken pennen en plaat, gewoon voor de zekerheid."

De "like" die ik net heb gegeven, was niet voor slimheid. Het was voor bronsbal.. uh "durf".

Je hebt de arbeid bespaard om de benodigdheden te trekken om een ongesneden ketting 'volgens het boekje' op zijn plaats te zetten.

Je hebt ook het risico genomen van een vroege 'verbindingsschakel'-fout die leidt tot het vernietigen van een aanzienlijk percentage van 8 zuigers en 32 kleppen als/wanneer/wanneer het de stukjes van die ketting in een van de andere twee kettingen zet die eten, slapen en neuken voor een korst in dezelfde kooi.

Zelfs ÉÉN botsing betekent een volledige demontage/revisie en aanzienlijke nieuwe onderdelen.
 
"...depte een klein beetje JB weld extreme heat op de geklonken pinnen en plaat, gewoon voor de zekerheid."

De "like" die ik net heb gegeven was niet voor slimheid. Het was voor messing bal.. uhm "daring".

Je hebt de arbeid bespaard om de benodigdheden eruit te trekken om een ongesneden ketting "volgens het boekje" op zijn plaats te zetten.

Je hebt ook het risico genomen van een vroege "masterlink"-fout die leidt tot het vernietigen van een aanzienlijk percentage van 8 zuigers en 32 kleppen als/wanneer/wanneer het de stukjes van die ketting in een van de andere twee kettingen zet die eten, slapen en neuken voor een korst in dezelfde kooi.

Zelfs ÉÉN botsing betekent een volledige demontage/revisie en aanzienlijke nieuwe onderdelen.

Oliepomp stopt ook met draaien, olie stopt met circuleren. Dat stopt hopelijk wanneer de andere 'klant' op die ketting stopt met het leveren van brandstof aan de injectoren en de motor stopt.

Maar toch...
Ja, ik weet niet zeker of de hogedrukpomp wel of niet uitvalt als deze ketting het begeeft. Je zou het denken, maar ik weet niet of er genoeg druk wordt geleverd door de tankpomp om hem lang genoeg in leven te houden om beschadigd te raken door oliedrukverlies

Maar om eerlijk te zijn, een motor eruit halen en een derde keer proberen met de distributieketting (om dit volgens het boekje te doen, moeten de distributiekettingen eruit) was hier geen optie voor mij. Het was dit of de auto in onderdelen verkopen. Het was het proberen waard, zelfs als hij na 100 mijl ontploft.

Ik denk erover om te kijken of ik op de een of andere manier een oliedruksensor in de filterbehuizing kan plaatsen. Op die manier zou ik kunnen controleren op iets catastrofaals.
 
21 - 40 of 50 Posts